️افزايش مجلات فلسفه اخلاق؛ گامي به پيش در راه اخلاق انديشي و اخلاق پژوهي
🔺 خوش بختانه در سال های اخیردر کشور ما مجلات علمی در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق رشد چشم گیری داشته است. افزایش این نشریات علاوه بر دانش افزایی علاقه مندان به فلسفه اخلاق، موجب افزایش زمینه و انگیزه دانشجویان و طلاب برای نگارش مقالات علمی و توجه به مباحث و موضوع های نو پیدا نیز میشود. اين مجلات همچنین بستر لازم را برای تضارب افکار و اندیشه های گوناگون اخلاقی فراهم میکند. بهتر است در صدد نگارش مقاله در اين مجلات باشيد؛ به ويژه در مجلاتي که رتبه علمي – پژوهشي دارند.
🔺 برخي از اين مجلات مقالات خود را به صورت تمام متن و با امکان دانلود رايگان در سايت هاي اختصاصي خود قرار مي دهند که اين کارشان واقعا شايسته تحسين و تقدير است؛ و بهانه را از کساني که گراني مجلات را بهانه مي کنند مي گيرد.
🔺 به هر حال، مجلاتي که مقالات اخلاقي منتشر مي کنند بر دو دسته اند:
الف) مجلاتی است که به طور کامل و تخصصی به مباحث اخلاقی میپردازند؛ از قبيل:
1. اخلاق در علم و فناوری، صاحب امتیاز: انجمن ايراني اخلاق در علوم و فناوري.
2. اخلاق زیستی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول: دکتر محمود عباسی
3. اخلاق وحیانی، صاحب امتیاز: موسسه علوم وحیانی اسراء
4. اخلاق، صاحب امتیاز: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان
5. پژوهش نامه اخلاق، صاحب امتیاز: دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه ها.
6. پژوهش های اخلاقی، صاحب امتیاز: انجمن معارف اسلامی ایران.
7. اخلاق و تاریخ پزشکی، صاحب امتیاز: مرکز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشکي دانشگاه علوم پزشکي.
8. خُلُق، صاحب امتیاز: موسسه دارالهدي.
9. معرفت اخلاقی، صاحب امتیاز: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
10. اخلاق پژوهي، پژوهشگاه قرآن و حديث، قم
ب) مجلات علمی که بخشی از مباحث خود را به اخلاق اختصاص میدهند (و طلاب و دانشجويان و ديگر علاقه مندان به فلسفه اخلاق بايد هر از گاهي به آنها سري بزنند). به عنوان نمونه:
1. پژوهش هاي فلسفي کلامي دانشگاه قم
2. نقد و نظر، وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، (مثلا شماره ويژه اخلاق و دين، شماره 13-14، زمستان و بهار 1376-1377)
3. ارغنون (مثلا شماره 16 تابستان 1379 (ویژه فلسفه اخلاق) که شامل 18 مقاله است.)
حسينعلي رحمتي
25 مهر 1397
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |