✅ شيپل ها (Sheeple)افرادي هستند داراي «مغزهای کوچک زنگ زده»[1] که دنياي شان محدود و اهداف شان کوچک و حقیر است، از خود استقلال فکر ندارند، و ذهن و ضمير خود را به دست ديگران سپرده اند تا براي شان تصميم بگيرند. چون گوسفنداني هستند که چوپان براي شان مشخص مي کند کجا بروند، چه بخورند و چه بپوشند.
گویی امام علي(ع) در توصیف آنها گفته است: «هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِقٍ، يَمِيلُونَ مَعَ کُلِّ رِيحٍ، لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُکْنٍ وَثِيقٍ»؛ انسان هاي بي وزن و مقدار و سرگردان که جزو حزب باد اند، نه از نور علم روشنايي گرفته اند و نه به ستون محکم و قابل اعتمادي تکيه کرده اند (نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 147).
✅شيپل بودن کاری غیر اخلاقی است، چرا که موجب تعطيلی عقل، تضییع عمر و سرمایه، و گمراهی خود و دیگران میشود.
✅شيپل ها امروزه در فضاي مجازي هم فراوان ديده مي شوند. آنها کسانی هستند که:
❗️1. دیگران برایشان مشخص میکنند در فضاي مجازي چه بگويند، چه بخوانند، چه ببینند، و چه منتشر کنند.
❗️2. بیشترین کارشان گشت و گذار بی هدف و بی برنامه در کانال ها و گروه های مختلف، خواندن مطالب بی یا کم فایده، و ارسال آنها برای دیگران، جر و بحث و بگو مگو با کاربران، و کلیک کردن بر روی هر فیلم و عکسی است که جلوی چشم شان میآید.
❗️3. با تفکر انتقادی بیگانه اند؛ حوصله بررسی درستی یا نادرستی یک مطلب را ندارند. هر خبری که از سوی دوستان، همشهری ها، همفکرها، همکاران، هم جناحی ها، و هم گروهی های شان ارسال یا در یکی از گروه ها و کانال های مورد علاقه شان منتشر شود حتما درست است ولی اگر از سوی غیرآنها باشد حتما نادرست است. معتقدند که بالاخره «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها».
❗️4. به دیگران (حتی کسانی که نمیشناسند) بیشتر اعتماد دارند تا به عقل و فکر و اندیشه خود. همیشه حق را به دیگران میدهند، و خجالت میکشند از آنها سند و دلیل و برهان بخواهند.
❗️5. جست و جوهای شان درباره خوراک و پوشاک و ازدواج و طلاق و حتی نام سگ تازه فوت شده هنرپیشه ها و سلبریتی ها به روز است ولی نمیدانند آخرین مطلب علمی، فنی، هنری یا پزشکی که میتواند گرهی از کارشان باز کند را چه زمانی جست و جو کرده اند (اگر اصلا چنین کاری را کرده باشند).
❗️6. هر روز چندین ساعت از وقت خود را در فضای مجازی میگذرانند بدون این که یک صفحه مطلب درباره چگونگی استفاده از این فضا و خوبی ها و بدی های آن مطالعه کرده باشند.
❗️7. به «آماده خوری» معتاد، و با «خلاقیت» دشمن خونی هستند. دست به کپی و فوروارد شان خوب است. حاضرند صد مطلب با ربط و بی ربط از دیگران را مطالعه یا منتشر کنند ولی حال این را ندارند که یک سطر مطلب، یک عکس یا فایل صوتی و تصویری چند دقیقه ای را تولید کنند.
❗️8.در شبکه های اجتماعی وقتی اخلاق را مراعات میکنند که بدانند دیگران آنها را میشناسند.
❗️9. در مصرف اینترنت برای دانلود فیلم لو رفته از رابطه خصوصی دیگران دست و دل بازاند ولی اگر پی دی اف صد کتاب مفید و رایگان را برای شان ارسال کنی حتی به اسامی آنها هم نگاه نمیکنند.
❗️10. برای مطالعه ده ها خبر راست و دروغ درباره قتلی که توسط یک شخصیت مشهور اتفاق افتاده وقت دارند ولی برای خواندن یک مقاله کوتاه یا شنیدن یک سخنرانی مفید حوصله ندارند.
❗️ 11. به «علاقه و خواست» طرفداران و فالوئرهاشان بیشتر اهمیت میدهند تا «نیازهای» واقعی آنها. اصولا برای افزودن طرفداران خود یا جلوگیری از ریزش آنها دست به هر کاری میزنند.
__________
[1]. نام فيلمي از هومن سيدي، که ايده نگارش مقاله حاضر از آن گرفته شد.
حسينعلي رحمتي
۲۴ مرداد ۱۳۹۸
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |