برای ارائه یک کنفرانس علمی مفید و موثر در شبکه های اجتماعی چه باید کرد؟ 

...
۱۳۹۸/۵/۲۶ شنبه
(0)
(0)
برای ارائه یک کنفرانس علمی مفید و موثر در شبکه های اجتماعی چه باید کرد؟ 
 برای ارائه یک کنفرانس علمی مفید و موثر در شبکه های اجتماعی چه باید کرد؟ 

امروزه فضای مجازی بستر مناسبی را برای تبادل اطلاعات و افزایش دانش و آگاهی فراهم کرده است. ارائه کنفرانس های علمی یکی از روش های کاربردی برای ارتقای سواد اخلاقی، رشد علمی جامعه، گفت وگو با دیگران، و به اشتراک گذاشتن دانسته های خود با هزاران انسان دیگر در سراسر جهان است؛ کاری که تا یکی دو دهه پیش امکان پذیر نبود. اما این کار به ویژه در شبکه های اجتماعی اگر به شیوه ای درست انجام نشود تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

🔻از این رو در این جا به برخی از نکته هایی اشاره می‌شود که برای ارائه یک کنفرانس و سخنرانی علمی در فضای مجازی درباره هر موضوع، و از جمله اخلاق، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

🔻الف) پیش از کنفرانس

 

✅1. موضوعی را انتخاب کنید که جزو دغدغه ها و علایق مخاطبان باشد. می‌توانید قبلا از آنها کسب نظر کنید.

 

✅2. از انتخاب موضوعات کلی پرهیز کنید و تا جایی که ممکن است موضوع را جزیی ولی خوب بررسی کنید. «یک دهِ آباد بهتر از صد شهر خراب»

 

✅3. تا جایی که ممکن است نسبت به مخاطبان تان شناخت پیدا کنید و مطالب را متناسب با سطح آگاهی و شرایط خاص آنها بیان کنید.

 

✅4. نسبت به وقتی که از مخاطب می‌گیرید احساس مسوولیت اخلاقی داشته باشید. درباره موضوع تان مطالعه و تحقیق و تامل کافی داشته باشید. در صورت نیاز با صاحب نظران مشورت کنید.

 

✅5. مطالب را به صورت مختصر و گویا بیان کنید.

 

✅6. از دسته بندی و شماره گذاری مطالب غافل نشوید

 

✅7. مطالب را در قالب پیام های کوتاه تایپ کرده و در کامپیوتر یا گوشی خودتان ذخیره کنید تا آماده باشد و هنگام کنفرانس فقط آنها را در گروه قرار دهید. کاربر فضای مجازی حوصله خواندن متن های طولانی و شنیدن سخنان مفصل را ندارد.

 

✅8. زمان مناسب برای یک کنفرانس نهایتا 30 دقیقه است. بنابراین بهتر است سرفصل های کنفرانس را به صورت 10 پیام کوتاه تهیه کنید.

 

✅9. اگر فایل های صوتی و تصویری مورد نیاز است قبلا‌ آنها را تهیه کنید.

 

✅10. یک تصویر بسم الله و یک تصویر حاوی عنوان سخنرانی،‌ و یک تصویر هم برای پایان سخنرانی که شامل آدرس سایت و ایمیل تان باشد تهیه کنید.

 

✅11. خودتان یا یکی از مدیران سایت قبلا درباره موضوع و زمان و گروهی که قرار است کنفرانس در آن ارائه شود اطلاع رسانی کنید.

 

🔻ب) هنگام کنفرانس

 

✅1. در ساعت مقرر بحث را شروع کنید.

 

✅2. حداکثر 30 دقیقه را برای کنفرانس در نظر بگیرید و زمان را مدیریت کنید.

 

✅3. اگر ارائه تان به صورت متنی است، به فاصله هر 3 تا 5 دقیقه یکی از متن هایی که قبلا تهیه کرده اید را در گروه قرار دهید. اجازه دهید مخاطب آن را ببیند و مطالعه کند.

 

✅4. ابتدا موضوع بحث و اهمیت آن را توضیح دهید.

 

✅5. در صورتی که برایتان مقدور است همزمان با انتشار هر پیام متنی، توضیحاتی را به صورت صوتی ارائه کنید

 

✅6. از مدیران گروه بخواهید که تا پایان کنفرانس، از انتشار هرگونه مطلبی توسط اعضا جلوگیری کنند.

 

✅7. از مخاطبان به خاطر توجه شان تشکر کنید. و آماده شنیدن نظرات و پرسش های آنان باشید.

 

✅8. اگر مخاطبان در بحث مشارکت جدی نداشتند توی ذوق تان نخورد. به هر حال فضای مجازی است و حال و هوای خاص خود را دارد. و مخاطب هم ممکن است هم زمان در حال خواندن ده ها مطالب ریز و درشت دیگر باشد که چه بسا از مطالب شما برایش جذاب تر باشد. به هر حال همین که مطالب شما را هم بخوانند دست شان درد نکند.

 

✅9. حال مخاطبتان را درک کنید. او در یک سالن کنفرانس نیست؛ بلکه ممکن است در یک میهمانی، در حال خوردن غذا، دیدن تلویزیون یا قدم زدن در پارک باشد. بنابراین انتظارتان از او معقول باشد.

 

🔻ج) پس از کنفرانس

 

✅1. فقط به پرسش هایی پاسخ دهید که با موضوع بحث در ارتباط باشد. مدیریت کنید که مخاطبان بحث را به بی راهه نکشند.

 

✅2. پاسخ ها را به صورت کوتاه و گویا بیان کنید.

 

✅3. اگر پاسخی را نمی‌دانید صادقانه بگویید.

 

✅4. اگر مقدور است درباره سوالات به سایت ها و کانال های دیگر لینک بدهید.

 

✅5. پاسخ خود را به سوال مورد نظر سنجاق (replay) کنید تا ارتباط مطالب حفظ شود.

 

✅6. بهتر است منابعی را برای مطالعه بیشتر به مخاطب معرفی کنید.

 

✅7. ایمیل یا آدرس خود در شبکه های اجتماعی را برای ارتباط مخاطبان معرفی کنید.

 

حسينعلي رحمتي

1 مرداد 1398

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار