ما، نسل زد، و تحولات نسلی (۱)

...
۱۴۰۳/۴/۲۸ پنج شنبه
(0)
(0)
ما، نسل زد، و تحولات نسلی (۱)
ما، نسل زد، و تحولات نسلی (۱)

♨️دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی

 

(به بهانه حضور دختران غیرمحجبه در هیات های عزاداری)

 

قسمت اول

 

✍🏼حسینعلی رحمتی

 

🔻الف)
این روزها حضور گروهی از زنان و دختران غیرمحجبه در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) به ویژه در دسته های زنجیرزنی، و انتشار کلیپ های آنها در فضای مجازی مجددا بحث های موافق و مخالف آن را در فضای فیزیکی و مجازی داغ کرده است. البته این حضور مختص سال جاری و یک هیات یا شهر خاص نیست، ولی امسال به نظر می‌رسد به صورت گسترده تر بوده و حضور دختران نوجوان (به اصطلاح نسل زد) هم در آن چشم گیرتر بوده است. از نظر وضعیت پوشش هم خانم های بزرگتر نوعا حجاب کامل تر دارند ولی نوجوان ها معمولا بدون روسری هستند و طبیعتا همین نکته هم بر حساسیت موضوع افزوده است.
🔻ب)
با نگاهی به روند حضور دختران و زنان در هیات های عزاداری به ویژه هیات های زنجیرزنی در چند سال اخیر و با توجه به برخی عوامل و زمینه های آن می‌توان گفت به احتمال زیاد در آینده این حضور بیشتر و پررنگ تر هم خواهد شد. از این رو از هم اکنون باید این «پدیده» را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد و برای مواجهه معقول، منطقی و موثر با آن چاره ای اندیشید، تا از این به بعد با حضور آنها در هر مناسبت مذهبی (مثل محرم و رمضان)، ملی (مثل نورزو و چهارشنبه سوری) یا سیاسی (مثل انتخابات)، نزاع و اختلاف و افتراق در این زمینه تازه و تکثیر نشود.
🔻ج)
حضور کنش گرانۀ دختران با پوششی متفاوت در هیات های عزاداری (و مناسبت های دیگر) را از جها ت مختلف سیاسی، اجتماعی، فقهی، فرهنگی، و جامعه شناختی می‌توان بررسی کرد که هرکدام باید توسط متخصصان آن انجام شود. اما یادداشت حاضر» آن را از منظر «تحولات نسلی»، و تفاوت های اخلاقی و هنجاری ناشی از آن، همچنین با توجه به نقش فضای مجازی در این زمینه بررسی خواهد کرد. چرا که نگارنده معتقد است این گونه رفتارها تا حدود زیادی یکی از نشانه ها و پیامدهای تحول فرهنگی، ارزشی و هنجاری بین نسلی در جامعه ماست. به همین خاطر تا وقتی منطق این تحولات و تفاوت های ایجادشده بین هنجارها و آداب و رسوم و در یک کلام «سبک زندگی» نسل جدید با نسل بزرگترها به درستی کاویده نشود، زمینه ها و عوامل آن مشخص نگردد، پیامدهای آن روشن نشود، و چگونگی مواجهه با آن درست معلوم نگردد، هربار این نشانه ها در قالبی جدید خود را نشان خواهد داد و هربار هم مشکلات و چالش های جدیدی نه تنها بین نسل جدید با نظام سیاسی که حتی با خانواده ها و دیگر نهادهای موجود در جامعه، و حتی با شهروندان عادی ایجاد خواهد شد. بر همین اساس باید گفت همه افراد و نهادهای موجود در جامعه، از خود نسل جدید و شهروندان عادی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، به ویژه نهادهای مبلغ دین از قبیل حوزه های علمیه، در این زمینه مسوول اند و هم در بررسی آن هم در یافتن راهکار و از همه مهم تر در اجرای آن باید مشارکت داشته باشند.

 

28 تیر 1403

 

🌀 ادامه دارد

 

(عبارت «دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز» برگرفته از شعر اقبال لاهوری است)

 

💥اندکی اندیشه ضرر ندارد

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار