«شیپِل های فجازی» از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک ترند

...
جستجو
۱۳۹۸/۵/۲۶ شنبه
(0)
(0)
«شیپِل های فجازی» از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک ترند
«شیپِل های فجازی» از آن چه فکر می کنید به شما نزدیک ترند

✅ شيپل ها  (Sheeple)افرادي هستند داراي «مغزهای کوچک زنگ زده»[1] که دنياي شان محدود و اهداف شان کوچک و حقیر است، از خود استقلال فکر  ندارند، و ذهن و ضمير خود را به دست ديگران سپرده اند تا براي شان تصميم  بگيرند. چون گوسفنداني هستند که چوپان براي شان مشخص مي کند کجا بروند، چه بخورند و چه بپوشند.

 گویی امام علي(ع) در توصیف آنها گفته است: «هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِقٍ، يَمِيلُونَ مَعَ کُلِّ رِيحٍ، لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُکْنٍ وَثِيقٍ»؛ انسان هاي بي وزن و مقدار و سرگردان که جزو حزب باد اند، نه از نور علم روشنايي گرفته اند و نه  به ستون محکم و قابل اعتمادي تکيه کرده اند (نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 147).

 

✅شيپل بودن کاری غیر اخلاقی است، چرا که موجب تعطيلی عقل، تضییع عمر و سرمایه، و گمراهی خود و دیگران می شود.

 

✅شيپل ها امروزه در فضاي مجازي هم فراوان ديده مي شوند. آنها کسانی هستند که:

 

❗️1. دیگران برای‌شان مشخص می کنند در فضاي مجازي چه بگويند، چه بخوانند، چه ببینند، و چه منتشر کنند.

 

❗️2. بیشترین کارشان گشت و گذار بی هدف و بی برنامه در کانال ها و گروه های مختلف، خواندن مطالب بی یا کم فایده، و ارسال آنها  برای دیگران، جر و بحث و بگو مگو با کاربران، و  کلیک کردن بر روی هر فیلم و عکسی است که جلوی چشم شان می آید.

 

❗️3. با تفکر انتقادی بیگانه اند؛ حوصله بررسی درستی یا نادرستی یک مطلب را ندارند. هر خبری که از سوی دوستان، همشهری ها، همفکرها، همکاران، هم جناحی ها، و هم گروهی های شان ارسال یا در یکی از گروه ها و کانال های مورد علاقه شان منتشر شود حتما درست است ولی اگر از سوی غیرآنها باشد حتما نادرست است.  معتقدند که بالاخره «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها».

 

❗️4. به دیگران (حتی کسانی که نمی شناسند)‌ بیشتر اعتماد دارند تا به عقل و فکر و اندیشه خود. همیشه حق را به دیگران می دهند، و خجالت می کشند از آنها سند و دلیل و برهان بخواهند.

 

❗️5. جست و جوهای شان درباره خوراک و پوشاک و ازدواج و طلاق و حتی نام سگ تازه فوت شده هنرپیشه ها و سلبریتی ها به روز است ولی نمی دانند آخرین مطلب علمی، فنی، هنری یا پزشکی که می تواند گرهی از  کارشان باز کند را چه زمانی جست  و جو کرده اند (اگر اصلا چنین کاری را کرده باشند).

 

❗️6. هر روز چندین ساعت از وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند بدون این که یک صفحه مطلب درباره چگونگی استفاده از این فضا و خوبی ها و بدی های آن مطالعه کرده باشند.

 

❗️7. به «آماده خوری» معتاد، و با «خلاقیت» دشمن خونی هستند. دست به کپی و فوروارد شان خوب است. حاضرند صد مطلب با ربط و بی ربط از دیگران را مطالعه یا منتشر کنند ولی حال این را ندارند که یک سطر مطلب، یک عکس یا فایل صوتی و تصویری چند دقیقه ای را تولید کنند.

 

❗️8.در شبکه های اجتماعی وقتی اخلاق را مراعات می کنند که بدانند دیگران آنها را می شناسند.

 

❗️9. در مصرف اینترنت برای دانلود فیلم لو رفته از رابطه خصوصی دیگران دست و دل بازاند ولی اگر پی دی اف صد کتاب مفید و رایگان را برای شان ارسال کنی حتی به اسامی آنها هم نگاه نمی کنند.

 

❗️10. برای مطالعه ده ها خبر راست و دروغ درباره قتلی که توسط یک شخصیت مشهور اتفاق افتاده وقت دارند ولی برای خواندن یک مقاله کوتاه یا شنیدن یک سخنرانی مفید حوصله ندارند.

 

❗️ 11. به «علاقه و خواست» طرفداران و فالوئرهاشان بیشتر اهمیت می دهند تا «نیازهای» واقعی آنها. اصولا برای افزودن طرفداران خود یا جلوگیری از ریزش آنها دست به هر کاری می زنند.

 

__________

[1]. نام فيلمي از  هومن سيدي، که ايده نگارش مقاله حاضر از آن گرفته شد.

حسينعلي رحمتي

۲۴ مرداد  ۱۳۹۸

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده