حوزه‌‌‌‌های علمیه؛ نسل جدید، زبان جدید (قسمت 3)

...
۱۴۰۱/۸/۲۹ یکشنبه
(0)
(0)
حوزه‌‌‌‌های علمیه؛ نسل جدید، زبان جدید (قسمت 3)
حوزه‌‌‌‌های علمیه؛ نسل جدید، زبان جدید   (قسمت 3)

🔻 ‌د) شناخت و به کارگیری ابزار‌‌‌‌های مناسب:
تحول و نوآوری معقول و حساب شده در تبلیغ دین برای نسل حاضر، هم از جهت «ابزارها» و هم از جهت «شیوه ها» امروزه بیش از گذشته باید مورد توجه مبلغان دین قرار گیرد. بی توجهی به این امر نه تنها موجب ایراد اتهام «عدم درک زمان» به حوزویان می‌شود، بلکه فرصت هایی که به مدد پیشرفت‌‌‌‌های علمی و تکنولوژیکی می‌تواند مورد استفاده مبلغان دین قرار گیرد را از کف آنان می‌رباید. پدیده هایی چون فناوري اطلاعات و ارتباطات و به وپژه فضاي مجازي در عصر جدید، و تنوع، تکثر و گسترش روز افزون ابزارها و شیوه‌‌‌‌های اطلاع رسانی هر چند ممکن است تهدیدهایی را متوجه دین، نهادها و مبلغان دینی بکند ولی از طرف دیگر فرصت هایی را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهد که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می‌توان از آنها نهایت استفاده را برد.
خوشبختانه امروزه حوزه‌‌‌‌های علمیه در بهره گیری از ابزار‌‌‌‌های جدید و آشنایی با علوم و مباحث روز قدم هایی ارزشمند برداشته اند. این امر نشان گر وجود نگرش‌‌‌‌های زمان آشنا در این نهاد دینی است. روشن است که این وضعیت بایستی همواره مورد آسیب شناسی قرار گرفته و با توجه به تحولات اجتماعی و در نسبت با نسل جدید بازسازی و به سازی شود.

🔻‌هـ) آینده نگری و کلان نگری:
حوزه‌‌‌‌های علمیه در مواجهه با نسل جدید، نه تنها باید وضعیت فعلی آنان ر ا بشناسند و به طور معقول و منطقی با آن مواجه شوند، بلکه لازم است آینده‌‌‌‌های کوتاه مدت و دراز مدتی که در پیش است را نیز در نظر بگیرند. بایسته است که از هم اکنون مطالعاتی جدی برای «آینده پژوهی» در حوزه‌‌‌‌های علمیه شکل گیرد و با توجه به سیر تحولات همه جانبه جامعه ما و همچنین جامعه جهانی، روند حرکت آینده این تحولات رصد شده و از جهت دین و دین داری و پرسش‌‌‌‌های فرا رو و شناخت فرصت ها و تهدیدهایی که این تغییرات در اختیار نهاد‌‌‌‌های دینی قرار می‌دهد مسئله را مورد مداقه قرار داده و برای آنها برنامه ها و راهکار‌‌‌‌های مناسب تدوین شود.

🔻‌و) آشنايي با  دغدغه ها و زيست -جهان ديني نسل جوان :
نسل جدید همان گونه که از نظر دسترسی به حجم اطلاعات و آگاهی‌‌‌‌های بیشتر، بالا رفتن سطح دانش، نوع نگاه به جامعه خود و جامعه جهانی، و حتی گاه از نظر نوع پوشش، خوراک و تفریح با نسل پیشین تفاوت هایی دارد، از نظر نوع نگاه به دین و انتظارهایی که از دین، دین داران، نهادها و مبلغان دین دارد نیز با پیشینیان خود کمابیش متفاوت است و درباره دین و کاربرد آن در عصر جدید، عملکرد دین داران و مبلغان دین و گاه درباره برخی از آموزه‌‌‌‌های دینی دغدغه ها و سوال هایی را نیز دارد. بدیهی است که این وضعیت نباید از دید کارشناسان امور دینی و روحانیان حوزه ها نادیده گرفته شود. بررسی تفاوت‌‌‌‌های نسلی از منظر دین و امور مربوط به آن، امری است ضروری که بایستی به خوبی شناخته و برای مواجهه منطقی با آن، راه کارهایی اندیشیده شود.
به هر اندازه که نسل نوبالیده مسائل مبتلابه و مشغولیات ذهن و ضمیر خود را در بیان و بنان مبلغان دین ببیند به آنان اقبالی بیشتر نشان خواهد داد و انگیزه ای بیشتر برای تعامل و همراهی با آنان در خود خواهد یافت.

 

✍️حسینعلی رحمتی

🔹نشر اولیه: 1385
بازنشر: 29 آبان 1401
ادامه دارد ...
♈️@harahmati

 

قسمت اول این مطلب

قسمت دوم این مطلب

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار