فضای مجازی و آبرویی که به «مویی» بند است

...
جستجو
۱۳۹۹/۲/۲۹ دوشنبه
(0)
(0)
فضای مجازی و آبرویی که به «مویی» بند است
فضای مجازی و آبرویی که به «مویی» بند است
✍️حسینعلی رحمتی
 
در چند روز گذشته تصویر غیرمحجبه یک از خانم های بازیگر کشورمان در فضای مجازی منتشر شد. این تصویر که ظاهرا برگرفته از صفحه این بازیگر در شبکه های اجتماعی بود با این زیرنویس که او کشف حجاب کرده دست به دست شد. ایشان بلافاصله این تصویر را حذف کرد و ضمن تکذیب کشف حجاب، توضیح  داد که قصد داشته آن را برای یکی از دوستانش به طورخصوصی ارسال کند اما «به اشتباه آن را برای چند لحظه در استوری اش گذاشته است». ایشان ضمن عذرخواهی، از دیگران درخواست کرد از انتشار این تصویر خودداری کنند. (برای مشخص نشدن نام این خانم از درج آدرس مطلب خودداری می شود) 
 
🔻1. مکتوب حاضر قصد قضاوت درباره واقعیت این اتفاق را ندارد، فقط آن را بهانه ای می کند برای اشاره به «اشتباه چند لحظه ای» به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر در رذائل اخلاقی فضای مجازی از قبیل نقض حریم خصوصی و ریختن آبروی دیگران. این اشتباه برای بسیاری از ما پیش آمده و از این به بعد هم امکان وقوع دارد. از این رو باید آن را جدی بگیریم.
 
🔻2. «هفتاد سال عبادت یک شب به باد میره»  مربوط به دوران پیش از فضای مجازی بود. امروزه شبکه های اجتماعی، «لحظه»ها را مهم و سرنوشت ساز کرده است، و خوشمان بیاید یا نه، آبرو و حیثیت و جان و مال و اعتبار یک عمر ما را به «یک آن»، یعنی به اندازه ای که انگشت مان را خواسته یا ناخواسته روی صفحه موبایل مان فشار دهیم، بند کرده است. بنابراین چاره ای جز این نداریم که حضور در این شبکه ها را چیزی بسیار بسیار مهم تر و بیشتر از سرگرمی و مشغولیت روزمره بدانیم. 
 
 
🔻3. شبکه های اجتماعی بسیار بی رحم و حریص است. دنبال طعمه است. قربانی هر چه معروف تر باشد لقمه ای بزرگتر و جذاب تر است؛ چون تعداد اعضا و فالوئرها و میزان درآمد تبلیغاتی را افزایش می دهد. شبکه های اجتماعی بسیار فرصت طلب و فضول است و دنبال بهانه ای برای سرَک کشیدن به پستوی زندگی آدمها؛ البته پستویی که دیگر وجود ندارد و بیشتر به یک شوخی شبیه است. کافی است تنها برای چند لحظه عکس، ویدیو یا متنی را در گوشه ای از آن بگذارید؛ بلافاصله آن را قلاب می کند و تا شما متوجه شوید آن را برای صدها و هزاران نفر در سراسر دنیا ارسال میکند. دیگر نمی شود آن را جمع کرد. توضیحات بعدی نهایتا می تواند عده ای معدود را آگاه سازد.
 
🔻4. چه باید کرد؟ ما نه می توانیم همه کاربران فضای مجازی را قانع یا مجبور کنیم که انسان های اخلاقی باشند و به حریم خصوصی و آبرو و حیثیت مان احترام بگذارند، نه می توانیم اشتهای سیری ناپذیر برخی کاربران را برای سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران، به ویژه چهره های شناخته شده، مهار کنیم. بنابراین بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که #عجله_نکنیم و قبل از ارسال هر عکس و متن و تصویری ابتدا بارها و بارها ابعاد و جوانب و پیامدهای احتمالی آن را بسنجیم. چندین بار اسم و آدرس گیرنده را بررسی کنیم تا مبادا به اشتباه دکمه بمبی را فشار  دهیم که دیگر قادر به کنترل موج انفجار آن نباشیم. به فرموده معصوم(ع)، احتیاط و آینده نگری  از نشانه های  انسان عاقل است («إِنَّمَا الْعَقْلُ التَّحَذُّرُ مِنَ الْإِثْمِ وَ النَّظَرُ فِي الْعَوَاقِبِ وَ الْأَخْذُ بِالْحَزْم‏»؛ عیون الحکم و المواعظ، ص178).
 
🔻5. آسیبها و خسارتهای فضای مجازی قابل جبران نیست. پس قبل از ارسال هر مطلب، ابتدا «ده بار گز کنیم؛ یک بار پاره». چهره های شناخته شده، اساتید حوزه و دانشگاه، مدیران و مسوولان، هنرمندان و ورزشکاران از جمله کسانی هستند که باید این ضرب المثل را «هوم پیج» موبایل شان کنند.
 
28 اردیبهشت 1399

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر