اخلاق فناوری اطلاعات(اخفا)

...
جستجو
(1)
(0)
اخلاق فناوری اطلاعات(اخفا)

برای اطلاع از مقالات مربوط به اخلاق فناوری اطلاعات (اخفا)، به  بخش مقالات  مراجعه فرمایید.



سلسله مباحث «اخلاق فناوری اطلاعات»

در این مجموعه گفتارها سعی شده برخی از موضوعات مربوط به فضای مجازی از منظر اخلاقی مورد بررسی قرار گیرد. تا جایی که مقدور بوده سعی شده موضوعات از منظر اخلاقی اسلامی بررسی شود. با توجه به نوپا بودن این عرصه و بضاعت علمی گوینده، طبیعتا آنچه ارایه می شود ناقص است و امید است در فرصت های دیگر یا توسط دیگر علاقه مندان به اخفا تکمیل شود.
زمان هر جلسه حدود نیم ساعت، و حجم هر فایل حدود 6 مگ است.

قسمت 1:(دانلود)
- درهم تنیدگی فاوا (ICT) با زندگی انسان امروز؛ - چرایی شکل گیری اخفا (اخلاق فناوری اطلاعات)؛ - جایگاه اخفا در جغرافیای مباحث اخلاقی؛ - نکات لازم برای بررسی اخلاقی فاوا

قسمت 2: (دانلود)

-تعریف اخلاق فناوری اطلاعات؛ -در حوزه اخفا چه سنخ پژوهشهایی امکان پذیر است؟ ؛ - آیا فناوری اطلاعات اخلاقیات جدیدی به وجود آورده است؟
قسمت 3: (دانلود)
نقاط عطف شکل گیری ،،اخلاق فناوری اطلاعات،، در غرب// از این تاریخچه چه می توانیم بیاموزیم ؟ .
قسمت 4: (دانلود)
آیا از آموزه های دینی میتوان برای اخلاق فناوری اطلاعات استفاده کرد ؟.
قسمت 5: (دانلود)
چرا به تدوین ،،نظام اخلاق فناوری اطلاعات از دیدگاه اسلام،، نیازمندیم؟        .
قسمت 6: (دانلود)
موضوع یابی و ایده سازی اخلاقی برای پژوهش های اخفا: چگونه از یک عکس یا خبر می توان موضوعات اخلاقی برای نگارش مقاله یا پایان نامه استخراج کرد؟.
قسمت 7: (دانلود)
 نقد اخلاقی فضای مجازی به چه معناست؟:  این کار چه ضرورتی دارد؟؛  برای نقد اخلاقی این فضا چه نکاتی را باید لحاظ کرد؟.
قسمت 8: (دانلود)
فاوا در خدمت اخفا : خدمات متقابل اخلاق و فضای مجازی:  نقش فضای مجازی در شکل گیری فضایل اخلاقی؛  تاثیر اخلاق در استفاده بهینه از این فضا.
قسمت 9: (دانلود)
ضرورت اولویت سنجی در پژوهش های اخلاق فناوری اطلاعات: 🔘 علل توجه به اولویت سنجی 🔘 شیوه های اولویت سنجی🔘 پیامدهای غفلت از اولویت سنجی.
قسمت 10: (دانلود)
بررسی اخلاقی کسب «علم غیرنافع» در فضای مجازی: 🔘 علل کسب اطلاعات بی فایده، 🔘 غیراخلاقی بودن تبدیل ذهن به زباله دان اطلاعات، 🔘 راه نجات چیست؟.
قسمت 11: (دانلود)
بررسی اخلاقی «ناشناس بودن» در فضای مجازی:🔹ناشناس بودن در خدمت  اخلاق، 🔹 ناشناس بودن؛ زمینه ساز رذایل اخلاقی، 🔹 اخلاق اسلامی و ناشناس بودن.
قسمت 12: (دانلود)
بررسی اخلاقی تحقیر و تمسخر زنان و زنانگی در فضای مجازی(قسمت اول): طرح مسئله؛ روش های تمسخر؛ مصادیق تحقیر؛ عوامل و زمینه های موثر در تحقیر و تمسخر زنان و دختران در فضای مجازی.
قسمت 13: (دانلود)
بررسی اخلاقی تحقیر و تمسخر زن و زنانگی در فضای مجازی(قسمت دوم): چرا تحقیر و تمسخر زنان در فضای مجازی کاری غیراخلاقی است؟ پیامدهای این رذیلت اخلاقی چیست؟ برای اصلاح این وضعیت چه باید کرد؟.
قسمت 14: (دانلود)
بررسی اخلاقی معیارهای درست انگاری و حق پنداری محتوا در فضای مجازی: چرا باید در پذیرش یک محتوا یا انتشار آن در فضای مجازی دقت کرد؟ معیارهای نادرست کاربران فضای مجازی برای قضاوت درباره یک مطلب چیست؟ برای انجام یک انتخاب درست و پرهیز از قربانی کردن دیگران یا قربانی شدن خود در فضای مجازی، به ویژه شبکه های اجتماعی، چه باید بکنیم؟.

قسمت 15: (دانلود)
فریبکاری در فضای مجازی(قسمت اول): طرح مسئله؛ تعریف فریبکاری؛ برخی مصادیق فریبکاری در فضای مجازی.
قسمت 16: (دانلود)
فریبکاری در فضای مجازی(قسمت دوم): عوامل و زمینه های فریب دیگران در فضای مجازی؛ پیامدهای فریبکاری؛ راه های پرهیز از افتادن در دام فریبکاران؛ وظایف اخلاقی افراد فریبکار
قسمت 17: (دانلود)
کودکان ونوجوانان؛ مظلوم ترین قربانیان نقض اخلاق در فضای مجازی (قسمت اول)

‼️   فضای مجازی فقط در اختیار آدم های خوب نیست.؛‌ ‼️   چگونه با انتشار یک عکس یا ویدیو یک عمر بچه های خود را بدبخت می کنیم؛‌‼️   مشهور سازی کودکان ونوجوانان در فضای مجازی، چه آفت هایی را به دنبال دارد؟؛ ‼️    در چه مواردی انتشار مطالب مربوط به کودکان و نوجوانان در فضای مجازی کاری اخلاقی به شمار می آید؟
قسمت 18:(دانلود)
کودکان ونوجوانان؛ مظلوم ترین قربانیان نقض اخلاق در فضای مجازی (قسمت دوم)

🔹   بچه ها انسان اند، نه اسباب بازی و سرگرمی و شوخی و خنده ما در فضای مجازی؛ 🔹   نمونه هایی از قربانی کردن بچه ها به دست بزرگترها؛ 🔹   کودکان ونوجوانان چگونه قربانی بی فکری و تنوع طلبی و سرگرمی بزرگترها در فضای مجاز ی می شوند؟؛ 🔹   چند سوالی که قبل از انتشار هرگونه عکس و فیلم از بچه ها در فضای مجازی باید از خودمان بپرسیم.
قسمت 19: (دانلود)
کودکان ونوجوانان؛ مظلوم ترین قربانیان نقض اخلاق در فضای مجازی (قسمت سوم)
🚺 بچه ها؛ بی گناهانی که تصمیم نمی گیرند ولی قربانی میشوند؛ 🚺چرا انتشار مطلب مربوط به بچه ها در فضای مجازی غیراخلاقی است ؟؛ 😈 چرا جانیان بچه ها را برای بی اخلاقی های خود انتخاب میکنند ؟؛ 🚺 فضای مجازی چگونه کودکان و نوجوانان را به افرادی اخلاق ستیز و جانی تبدیل میکند ؟؛ 🚺 چگونه ما بزرگترها مباحث مهم مربوط به بچه ها را به ابتذال میکشیم؟

قسمت20:  (دانلود)
کودکان ونوجوانان؛ مظلوم ترین قربانیان نقض اخلاق در فضای مجازی (قسمت چهارم و پایانی)
⬅️    وقتی والدین ناآگاهند از بچه ها چه انتظاری داریم؟ ⬅️  هزینه اخلاقی بودن بچه ها را بالا نبریم تا آنان وادار به نقض اخلاق نشوند ⬅️  برای جلوگیری از قربانی شدن کودکان و نوجوانان در فضای مجازی (و حقیقی) چه باید بکنیم؟ ⬅️  نقض اخلاق درباره بچه ها، موضوعی چند بعدی و چند عاملی است. نباید به آن تک بعدی نگاه کرد.⬅️    افراد عادی جامعه و نهادهای حاکمیتی و اجتماعی درباره بچه ها چه وظایف و تکالیفی بر عهده دارند؟
قسمت21:  (دانلود)
⏪ اخلاق اشتهار در فضای مجازی (1)
🔸آیا مشهور شدن یا مشهور کردن دیگران در فضای مجازی کاری اخلاقی است؟ 🔸نوجوانان و جوانان شهرت طلب چگونه قربانی  شمشیر دو دم فضای مجازی می شوند؟ 🔸تعریف »اخلاق اشتهار» 🔸روش ها و قالب های مشهور شدن  در این فضا 🔸ما چگونه بدون این که بدانیم باعث شهرت دیگران می شویم و سرنوشت آنها را تغییر می دهیم؟ 🔸کارکردهای اخلاقی و غیراخلاقیِ مشهور شدن
قسمت22:  (دانلود)
⏪ اخلاق اشتهار در فضای مجازی (2)
▪️لاکچری ها، ریچ بوی ها و شاخ ها و پلنگ های فضای مجازی چگونه در دام شهرت طلبی خودخواسته  گرفتار می شوند؟ ▪️ فضای مجازی چگونه با «اشتهار معکوس»،  فضیلت های جعلی و دست ساز سلبریتی ها و مجریان را افشا می کند؟▪️ شهرت های اختیاری و شهرت های ناخواسته در این فضا▪️  وجه اخلاقی و غیراخلاقی «شهرت های بادآورده»▪️ تعریف اشتهار اخلاقی و ثمرات آن▪️ معنای  اشتهار غیراخلاقی و پیامدهای آن ▪️ در چه شرایطی مشهور کردن دیگران موجب گسترش فضایل اخلاقی می شود؟
قسمت23:  (دانلود)
⏪ اخلاق اشتهار در فضای مجازی(قسمت سوم و پایانی)

قسمت24:  (دانلود)
تنبلی و راحت طلبی ما در فضای مجازی(قسمت اول)
🔆  معضل اخلاقی عادت کردن ما به راحت طلبی و  آماده خوری محتوا در فضای مجازی🔆 وقتی حال تولید محتوا و استفاده بهینه از اینترنت را نداریم چگونه انتظار داریم   فضای مجازی موجب پیشرفتمان شود؟🔆 فوروارد کردن های بی رویه، نمونه ای از راحت طلبی🔆 کم کاری و تنبلی ما در تولید نرم افزار و سخت افزار🔆  چرا حال خواندن مطالب جدی را نداریم؟

قسمت25:  (دانلود)
تنبلی و راحت طلبی ما در فضای مجازی(قسمت دوم)
🔻 چرا ما ایرانیان فضای مجازی را جدی نمی گیریم، و  به ساده ترین و پایین ترین استفاده از آن راضی می شویم؟🔻 عوامل و زمینه های راحت طلبی ما در فضای مجازی چیست؟🔻تربیت نادرست خانوادگی و اجتماعی ما چگونه بر روی تنبلی ما در فضای مجازی تاثیر می گذارد؟🔻  چگونه با تنبلی موجب کفران نعمت فضای مجازی به عنوان یک نعمت الاهی می شویم؟🔻راحت طلبی ها و سهل انگاری های ما در استفاده از اینترنت چگونه موجب عقب ماندن ما از رشد و توسعه همه جانبه در دنیای امروز می شود؟
قسمت26:  (دانلود)
تنبلی و راحت طلبی ما در فضای مجازی(قسمت سوم و پایانی)

🔘  چگونه ایرانیان ساکن فضای مجازی را از حالت یک جامعه مصرف زده خارج کنیم؟🔘  نیاز ساکنان فضای مجازی به فراگیری روش فکر کردن، خلاقیت و ابتکار و تولیدگری🔘  بهتراست تولیدگری را طبق فرمولِ «مختصر، مفید، مستمر» با تولید مطالب ومحتوای کم حجم شروع کنیم.🔘  با کاستن از به اشتراک گذاری مطالب دیگران، قدم به قدم از تنبلی و راحت طلبی فاصله بگیریم.🔘  در فضای مجازی هر کس به هر میزان سواد، هرگونه شغل، و هرگونه سلیقه، می تواند یک نیروی خلاق و تولیدگر و پویا و فعال باشد. به شرط این که «بخواهد».
قسمت27:  (دانلود)
خطر کانالیزه شدن  دانش، منش و کنش ما در فضای مجازی
🔘 تاثیر عضویت  و اعتیاد به چند سایت یا کانال، بر روی کاهش انتخابگری و قدرت نقادی 🔘 خطر محروم شدن از «استماع اقوال» و انتخاب «احسن» 🔘  مراجعه هرروزه به کانال ها و گروه های مورد علاقه، چگونه موجب  نقض اخلاق از سوی ما در فضای مجازی می شود؟ 🔘 برای پرهیز از کانالیزه شدن چه باید کرد؟

قسمت28:  (دانلود)
خطرات توهم خودمختارپنداری و فاعل مطلق بودن و رفتارهای بی حساب و کتاب در فضای مجازی.
▪️سخنی با دختران و پسران فعال در شبکه های اجتماعی ▪️سهولت انتشار مطلب در این فضا گاه موجب مجازات های کیفری برای شما ، یا ریختن آبرو و گاه از دست دادن جان تان میشود ▪️طرفداران سینه چاکتان در فضای مجازی ، هنگام گرفتاری شما در فضای حقیقی یادی از شما نخواهند کرد. پس به خاطر تعریف های شان جوگیر نشوید ▪️هنگام اظهارنظر و انتشار فیلم و عکس در این فضا ، ارزش ها و هنجارهای دینی ، اخلاقی ، سیاسی و فرهنگی جامعه تان را در نظر بگیرید ▪️فضای مجازی ملک مطلق شما نیست. غیر از شما و فالویرهایتان، هزاران نفر هستند که به گونه ای دیگر می اندیشند و عمل میکنند ▪️بسیاری از فعالیتهای افراد در فضای مجازی قابل ردیابی و شناسایی است 🔺چند نکته برای فعالیت سالمتر و بی هزینه تر در این فضا
قسمت29:  (دانلود)
خودزنی اخلاقی: چرا فرهنگ ملی، دینی و اخلاقیات خودمان را در فضای مجازی تحقیر می کنیم؟
- پیامدهای غاز دیدن مرغ همسایه (خارجی) دامن گیر اخلاق می شود. - جامعه ای که عزت خود را حفظ نکند اخلاقی عمل نمی کند - چگونه به نقد اخلاقی خودمان بپردازیم ؟
قسمت30:  (دانلود)
«نقش آموزش و دانش افزایی در اخلاقی شدن فضای مجازی»، (ارایه شده در نشست علمی «اخلاق فضای مجازی»، قم، 1394)

قسمت31:  (دانلود)
«آسیب شناسی پژوهش های انجام شده به زبان فارسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات»، (ارائه شده در پیش همایش کنگره بین المللی اخلاق در علم و فناوری، زمستان  1395) 

🔹   مزایای کارهای انجام شده، 🔹   آسیب ها و کاستی های آثار منتشر شده:(1) عدم تناسب میزان پژوهش ها با سطح نفوذ  فاوا    در    جامعه (2) فقدان یک نقشه راه مشخص و غفلت از موضوعات دارای اولویت (3) کم توجهی به نگرش دینی و بهره گیری از آموزه های  اخلاقی اسلام (4) ضعف تحلیل و بررسی های جدی، متمرکز و عمیق  اخلاقی و فلسفی (5) تمرکز بر ترجمـه تا تالیف (6) ضعف ارائه راهکارهای متناسب  با شرایط دینی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران (7) عدم تعریف ثمره تحقیقات ، به زبان مورد فهم  و اقبال جامعه (8) فقدان  نشریات تخصصی اخفا
🔹   عوامل و زمینه های شکل گیری این آسیب ها: (1) ضعف ارتباط مراکز علمی پژوهشی با جامعه هدف در حوزه فاوا (2) تمرکز دپارتمان های فلسفه و اخلاق بر مباحث فرااخلاق و عدم توجه لازم به اخلاق کاربردی(3) فقدان منابع علمی به زبان فارسی (4) ناآگاهی دانشجویان از «روش بررسی اخلاقی» موضوعات نوپیدا درحوزه  فاوا  (5) کمبود آگاهی یا انگیزه در اساتید و مدیران نهادهای علمی برای جهت دهی پژوهش ها به سمت اخفا🔹  راهکارهای پیشنهادی
قسمت32:  (دانلود)

بررسي اخلاقي سيستم هاي انتقال مسافر مبتني بر اينترنت (بخش اول) 
ارتباط برنامه هایی چون اسنپ، تپ سی، و زودتاکسی با اخلاق فناوری اطلاعات چیست؟ 🔹 آیا به همان اندازه که ولع استفاده از این برنامه ها را داریم دغدغه اخلاقی آنها را هم داریم؟🔹نگاه ابزارگرایانه و سودگرایانه به این سیتم ها چه پیامدهای اخلاقی دارد؟🔹مزایای استفاده از
این فناوری ها چیست؟🔹مهم ترین چالش های اخلاقی مربوط به این فناوری های چیست؟🔹مسوولیت اخلاقی مدیران و رانندگان این آژانس ها، و مسافرانی که از آنها استفاده می کنند چیست؟
قسمت33:  (دانلود)
بررسي اخلاقي سيستم هاي انتقال مسافر مبتني بر اينترنت (بخش دوم)   
مهم ترین وظایف اخلاقی مدیران ، رانندگان ، و مسافران آژانس های مسافرتی مبتنی بر اینترنت چیست؟
قسمت34:  (دانلود)
بررسي اخلاقي سيستم هاي انتقال مسافر مبتني بر اينترنت (بخش سوم و پاياني)
چالش ها و معضلات اخلاقی فراروی مسافران و رانندگان آژانس های مسافرتی اینترنتی.   
قسمت35:  (دانلود)

اخلاق کامنت گذاري و اظهار نظر در فضاي مجازي(بخش اول)
طرح مسئله؛ تعريف کامنت؛ اهميت و کاربردهاي کامنت گذاري؛ لزوم مراعات اخلاق در اظهار نظر و کامنت گذاشتن.

قسمت36:  (دانلود)
اخلاق کامنت گذاري و اظهار نظر در فضاي مجازي(بخش دوم)
وظايف و بايسته هاي اخلاقي کامنت گذاران.

قسمت37:  (دانلود)
اخلاق کامنت گذاري و اظهار نظر در فضاي مجازي(بخش سوم و پاياني)
وظايف اخلاقي مديران سايت ها و شبکه ها، و مسوولان نهادهاي حاکميتي درباره کامنت ها؛ پيامدهاي نقض اخلاق کامنت گذاري.

قسمت38:  (دانلود)
ضرورت ها و بایسته های نگارش کدهای اخلاقی (moral/ethical codes) و دستورالعمل های رفتاری (codes of conducts) در حوزه اخلاق کابردی اسلامی (اکاس): بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات (اخفا). (دانلود فایل پاورپوینت بحث)
قسمت 39:  (دانلود)
پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید دروس معارف و دانشجویان (بخش اول)

قسمت 40:  (دانلود)
پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید دروس معارف و دانشجویان (بخش دوم)

قسمت 41:  (دانلود)
پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید دروس معارف و دانشجویان (بخش سوم)
قسمت 42:  (دانلود)
پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید دروس معارف و دانشجویان (بخش چهارم و پایانی) 

 

 

 

 


 


ویدیوهای «بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی» در سایت آپارات

مدت هر برنامه حدود 15 دقیقه است.
قسمت اول : چرا باید شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد؟

قسمت دوم: آیا شبکه های اجتماعی می تواند موضوع بررسی های اخلاقی قرار گیرد؟

قسمت سوم: شرایط دفاع اخلاقی از شبکه های اجتماعی چیست؟

قسمت چهارم: برای بررسی اخلاقی شبکه های اجتماعی چه فرایندی را باید طی کرد؟

قسمت پنجم: علل گرایش روزافزون به شبکه های اجتماعی چیست؟

قسمت ششم: چگونه از شبکه های اجتماعی برای رشد اخلاقی جامعه استفاده کنیم؟

قسمت هفتم: در شبکه های اجتماعی چه نوع ناهنجاری های اخلاقی امکان وقوع دارد؟


موارد دیگر

  •  
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر
محمد
دوشنبه بیست و نهم آبان ۹۶
پاسخ
()
()
محمد
باسلام و خسته نباشيد خدمت استاد عزيز جناب اقاي رحمتيبنده خيلي از مطالب شما استفاده کردم و مي کنم، الحق که استاد خوب و با اخلاقي هستيد انشالله خداوند متعال به شما طول عمر با عذت عطا کند، و برخلاف بعضي از اساتيد ، بسيار متواضع و اخلاقي هستيد خدا حفظتان کند.يکي از شاگردان، ق
پاسخ مدیر سایت
سلام عليکم محمدآقاي عزيزاز لطف شما سپاسگزار و شرمنده ام. انشاءالله که در همه مراحل زندگي موفق باشيد
پاسخ مدیر سایت
فاطمه محمدی
یکشنبه یازدهم تیر ۹۶
پاسخ
(0)
()
فاطمه محمدی
با عرض سلام و تقدیر و تشکر از مطالب ارزنده شما استاد محترم برای بهره مندی از نظرات حضرتعالی در نگارش مقاله در زمینه فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی از چه طریقی می توان اقدام کرد؟ لازم به ذکر است اینجانب جزو طلاب فارغ تحصیل سطح 3 جامعه الزهرا هستم.آیا این امکان برای خانمها هست یا خیر؟
پاسخ مدیر سایت
سلام علیکم
از لطف شما متشکرم
تا جایی که متوجه شدم منعی برای نگارش مقاله توسط خانم ها وجود ندارد (طبیعتا دلیلی هم برای این کار نیست).
ساده ترین راه، تماس از طریق ادزس زیر در تلگرام است:
@harahmati_ir
موفق باشید
پاسخ مدیر سایت
شرکت سازنده