آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 3 و پایانی)

...
۱۴۰۳/۱/۲۱ سه شنبه
(0)
(0)
آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 3 و پایانی)
آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر  (قسمت 3 و پایانی)

قسمت ا ول

قسمت دوم

قسمت سوم

 

)✍🏼حسینعلی رحمتی

 

27. در آینده چالش های اخلاقی و معرفتی ناشی از فناوری ها بیشتر معطوف به دین و اخلاق خواهد بود، یا نهادهای تبلیغ دین (مانند حوزه های علمیه)، یا افراد دیندار در جامعه،‌ یا متون دینی و تفسیر آنها؟ یا همه یا بعضی از این موارد؟ هر یک از آنها که باشد چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟
28. (از منظر رابطه بین دین و اخلاق) این که نسل آینده نسبت به والدین خود انسان هایی اخلاق مدارتر (ولی نه لزوما دیندارتر) باشند چه اندازه محتمل است؟ مبلغان اخلاقِ دینی برای مواجهه با این وضعیت چه باید بکنند؟
29. آیا ممکن است نسل آینده «انسانیت» را به عنوان دین خود انتخاب کند؟ (چیزی که برخی هم اکنون هم مطرح می‌کنند) از منظر اخلاق و تفکر اسلامی ایرادهای چنین دیدگاه های چیست؟
30. برخی مانند یووال نوح هراری گفته اند عصر تکنولوژی به مدد هوش مصنوعی دین و کتاب آسمانی خود را هم تدوین خواهد کرد که برخلاف فن‌آوری‌های چاپ و پخش قبلی که قادر به تشخیص «خوب یا بد» بودن کتاب مقدس نیستند، هوش مصنوعی دارای قدرت «اصلاح باورهای دینی» است. از منظر تفکر اسلامی مهم ترین نقدهای وارد به این دیدگاه چیست؟
31. آیا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نگرش زنان و دختران را به جنسیت (به طورخاص، زنانگی) و نسبت اخلاق و جنسیت و ارزش های زنانه تغییر داده است؟ سمت و سوی این تغییرات در آینده چه خواهد بود؟
32. تغییر نگرش دختران و زنان به مسئله جنسیت و زنانگی چه پیامدهای اخلاقی و تربیتی به دنبال دارد؟
33. اگر «فرزندان دیجیتال» (ربات-بچه ها) (که از هم اکنون تولیدشان شروع شده) در آینده به عنوان عضو خانواده پذیرفته شوند نقش آنها در ایجاد شکاف نسلی بین اعضای خانواده چیست؟ آیا سازنده است یا مخرب؟
34. اگر در آینده همه یا بخشی از وظایف والدین نسبت به فرزندان به ماشین های هوشمند واگذار شد این کار چه تاثیری بر تحولات ارزشی بین نسلی خواهد داشت؟ آیا کارکردهایش یک سره منفی است یا ممکن است کارکرد مثبت هم داشته باشد؟
35. آیا تاکنون درباره اخلاق و فاوا و تحولات نسلی کار شده است؟ نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟
36. وظایف حوزه های علمیه درباره تحولات نسلی آینده چیست؟
37. مبلغان دین در آینده برای ارتباط با نسل جدید با مشکلاتی مواجه خواهند شد؟ برای حل آنها چه باید بکنند؟
38. جوامع دیگر برای مواجهه با مسائل اخلاقی آینده مربوط به تحولات نسلی مرتبط با فاوا چه تدبیرهایی را اندیشیده اند؟ (نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟ چه درس هایی برای جامعه ما دارد؟)
39. ادیان الهی و غیر الهی دیگر برای آمادگی جهت مواجهه با تحولات نسلی و ارزشیِ مبتنی بر فناوری های ارتباطی چه کرده اند؟(نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟ چه درس هایی برای اندیشه اسلامی دارد؟)
40. آیا همگرایی اسلام با ادیان دیگر برای مواجهه با چالش های اخلاقی ناشی از فاوا امکان پذیر است؟ مزایا و مشکلات تفکر اسلامی در این مسیر چیست؟ حوزه های علمیه برای این کار چه باید بکنند؟
41. فرصت ها و تهدیدهای تحولات نسلی برای نظام اسلامی در زمان حال و در آینده چیست؟
42. وظایف فعلی نظام اسلامی به عنوان یک حکومت دینی درباره مسائل اخلاقی و تربیتی ناظر به تحولات نسلی در آینده چیست؟

 

پایان

20 فروردین 1403

👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
آمار سایت
مشاهده کامل آمار